נשים: האם קרוספיט יגרום לי להיראות מגושמת/Bulky?

פעמים רבות יצא לי לשמוע את המשפט הבא: "האם קרוספיט יגרום לי להיראות מגושמת/שרירית מדי?" מנשים שדיברו עם המאמנים שלי בכדי לעסוק בקרוספיט או מנשים שסתם התעניינו. בנוסף לתשובות שהמאמנים שלי סיפקו להן, החלטתי לקרוא כמה וכמה מאמרים בנושא ולסכם פעם אחת ולתמיד את הנושא.open-uri20150608-27674-1jdbpa8_be64ca1b

הבה נראה מה הפירוש של Bulky  בעברית: גַּמְלוֹנִי, מְגֻשָּׁם; נָפוּחַ; גָּדוֹל.

אז כאשר אתן שואלות האם תיראו Bulky (מגושמות/שריריות), האם הכוונה שאתן רוצות להרזות ומפחדות שמסת השריר תגדל או שהכוונה שתבנו יותר מדי מסת שריר ותיראו כמו HULK (הענק הירוק)?

כדי להתחיל ולענות על השאלה, צריך להבין כיצד גופנו פועל. בתור התחלה, לא ניתן להוריד שומן רק בחלק מסוים בגוף. גופכן לא יאבד שומן רק מהיכן שאתן רוצות, הוא פשוט יאבד שומן. לכן, עליכן להפחית באחוזי השומן הכללי בגופכן כדי לראות שינוי. זו הסיבה שכל המכשירים שמוכרים לכן בטלוויזיה שמבטיחים בטן שטוחה או "קוביות בבטן" לא ממש יעזרו.

רזון (מהמילה רָזֶה) – זהו מצב כאשר בגופכן יש מעט עד בלי עודפי שומן בכלל. לכן, כדי להיראות "רזות" עליכן להגיע למצב שבגופכן רמות נמוכות של שומן.

חטוב – זהו מצב שרואים את תוואי השרירים על הגוף. לכן, כדי להיראות "חטובות", צריך להגיע לרמות נמוכות של שומן בשילוב מספיק התפתחות בשרירים כדי שייראו על העור. בדרך כלל ניתן להגיע לכך אצל נשים עם 20 אחוז שומן ומטה ואצל גברים 10 אחוז ומטה.

תחילה, אני רוצה לבסס את העניין שאם יש שרירים אין זה אומר שאתן מגושמות. בואו ונעשה השוואה בין שתי הנשים הבאות:

bulk2bulk1

כפי שניתן לראות הבחורה מצד שמאל היא דוגמנית מסלול והבחורה מימין היא ספורטאית עלית בקרוספיט. לשתיהן יש בערך בין 12-15 אחוזי שומן בגוף. שתיהן עוסקות במשהו שהן אוהבות וגופן עוזר להן בכך.

לדוגמנית המסלול (משמאל) התפתחות השרירים שואפת לאפס בזמן שעודפי השומן בגופה שואפים גם לאפס. יש בגופה מספיק מסת שריר כדי שלא תיפול בזמן שהיא הולכת ולא יותר מזה. אם ברצונכן להיראות כמו הבחורה משמאל, אני מצטער, אך קרוספיט לא יכול לעזור לכן. עם זאת, אם תאכלו תפוח ביום ותעשנו סיגריות למשך שנה, אולי תגיעו קרוב לכך.

הבחורה מימין בילתה שנים בפיתוח כוח ושרירים. היא נאבקה במשקלים כבדים ודחפה את עצמה עד הגבול כדי לעשות סקוואט ו-Deadlift במשקלים כבדים יותר בכל פעם שהגיעה לבוקס. היא שוקלת בערך 15-18 ק"ג יותר מהדוגמנית עקב מסת השרירים שפיתחה. קרוב לוודאי שהיא מגיעה לגבול הגנטי במסת השריר שהיא יכולה לפתח מבלי לעבור לאימוני פיתוח-גוף. בינה לבין הדוגמנית כנראה שיש שוני גנטי קטן, עם זאת ישנו הבדל עצום באימונים ותזונה.

קרוספיט לא יהפוך אתכן לרזות. אם זאת הוא יעזור לכן להשיל קילוגרמים מגופכן בנוסף להרגשה הטובה, חוסן הגוף והביטחון האישי שלכן.

bulk3

 

 

 

ד"א, מימין תמונה נוספת של ספורטאית הקרוספיט בלבוש יומיומי, עדיין נראית מגושמת?

 

 

 

 

 

כעת כשאנו יודעים ששרירים לא הופכים אתכן למגושמות, אז מה כן?

ובכן, התשובה היא שומן. רקמת שומן עודפת תוביל לשביעות רצון פחותה באסתטיקה. זאת חרף לכמות השרירים שיש לכן. אז מה הטריק? ובכן, ישנן שתי אפשרויות:

  1. לאכול פחות ולעשות המון אימונים אירוביים, לשרוד עם דיאטה נוקשה, המון ריצה וישנו סיכוי שתיראו כמו הדוגמנית.
  2. לפתח שריר ולשרוף שומן מה שיביא אתכן להיראות כמו ספורטאיות קרוספיט.games2012_nc_stacietovar_floater_0

אם כך, התחלנו לבסס את הרעיון שבניית שריר זהו דבר טוב, נכון? אבל אתן עדיין מפחדות שבעשיית סקוואט ו-Deadlift זה יהפוך את רגליכן וישבנכן לגדולים ומגושמים יותר. אתן רואות את התמונות של חלק מספורטאיות העלית של קרוספיט והן אומנם נראות קצת מגושמות, למשל כמו בתמונה משמאל.

קודם כל, רגליכן וישבנכן (גם הכתפיים, הזרועות והגב) יגדלו מעט כי התחלתן להוסיף להם שרירים. כעת, השרירים הללו ישרפו יותר קלוריות ויתחילו לעזור לגלף אחוזי שומן מגופכן, אפילו כאשר אתן ישנות. בעוד רמת השומן בגופכן תקטן, המראה החטוב יתחיל להופיע.

כעת ניגש לדבר על הבחורה בתמונה משמאל. נכון, ישנן בחורות שנראות קצת מגושמות. אך דבר זה אינו מתרחש בין לילה. זה לא שתקומו בוקר אחד לאחר שעשיתם אימון בערב שלפני ותסתכלו במראה ותראו על גופכן מסת שריר כזו. מסת שריר כזו לא מגיעה במקרה! עליכן לזכור, ספורטאיות עלית בקרוספיט עושות מספר אימונים ביום ונמצאות תחת דיאטה נוקשה. עבור חלק ניכר מספורטאיות העלית בקרוספיט זה הווי החיים שלהן, זו המטרה שלהן.

לכן, למי שמכן שהמטרה בחיים לא להפוך לספורטאית עלית בקרוספיט ולא להשקיע את רוב יומכן באימונים, אלא להשיל אחוזי שומן מגופכן, להיות חזקות יותר, להרגיש טוב יותר ולהיות עם ביטחון עצמי גבוה יותר וחטובות יותר, רוב הסיכויים שלעולם לא תגיעו למסת שריר כזו.

חלק מהאנשים יגידו שבכדי להיות רזה יותר פשוט צריכים יותר אירובי ופחות כוח (פחות משקולות). ובכן, נכון, אם פשוט תעשו יותר אירובי, תאבדו יותר שומן, אך בנוסף תאבדו מסת שריר ללא אימוני כוח, גופכן שורף שריר בדיוק כמו ששורף שומן. אם תעשו רק אירובי ולאחר מכן תפסיקו, גופכן יעלה את אחוזי השומן מהר יותר כי הפעם אין את השרירים שעזרו לשרוף יותר קלוריות.

יותר שריר = יותר שריפת קלוריות!!!

 

וניגש לנקודה האחרונה וחביבה בנושא. אתן לעולם לא תוכל לייצר מסת שרירים כמו שיש לגברים שמרימים משקולות. התפתחות השריר אצל נשים שונה מאשר אצל גברים (ולא בגלל שהגברים חזקים יותר). אלא אם יש לכן גנטיקה מאוד שונה, או שאתן מתאמנות בפיתוח-גוף ספורט שעוסק בהגדלת נפחי השריר, זה כמעט בלתי אפשרי עבורכן לבנות שרירים כמו גברים. יש לכן סיכוי של אחת למיליון להיות בין האחת למיליון נשים שיש להן גנטיקה מאוד שונה. כל זה בשל העובדה שיש לגברים את ההורמון הגברי (טסטוסטרון) פי 20-30 מאשר יש לנשים. נשים פשוט מבחינה פיזית לא יכולות לבנות שרירים כמו גברים, מצטער, אבל זו עובדה מדעית.

כדי להגיע למסת שרירים כמו שיש לבחורה בתמונה למעלה, עליכן לעבוד קשה שנים רבות באימוני משקולות ולהתמקד בדיאטה. אז כדי שנהיה ברורים בעניין, "מגושם = שומן".

אם אתן מחפשות תכנית אימונים שתהפוך אתכם לבריאות יותר עם היכולת לעשות כל מה שגופכן צריך לעשות לא משנה מי אתן והיכן אתן. לנוע טוב יותר, להיות חטובות וחזקות יותר עם סיבולת לב ריאה טובה יותר ומערכת שרירים ושלד איתנה יותר, קרוספיט זהו ספורט שיספק לכן את הכל.

כנשים, אין זה אומר שאימוני קרוספיט יוסיפו לגופכן מסת שרירים ענקית. אם אכן כך היה הדבר, כל גבר שהיה הולך למכון כושר כמה פעמים בשבוע היה נראה כמו הענק הירוק כתוצאה מרמות טסטוסטרון הרבה יותר גדולות מאשר אצל נשים.

אין פתרונות קסם כגון: שייקים מיוחדים להורדת משקל, מכשירים לשרירי בטן, הליכונים למיניהם. כדי להיות חטובות עליכן לעלות מסת שריר שתעזור לכם להשיל שכבות של שומן המכסות את השרירים.

אז אם נחזור לשאלה המקורית: "האם קרוספיט יגרום לי להיראות מגושמת/שרירית מדי?", התשובה היא לא!

"האם קרוספיט יגרום לשרירים שלי לגדול?" – כן! קרוב לוודאי.

הנה תמונה שמראה המחשה של 2.26 ק"ג שומן מול 2.26 ק"ג שריר. איזה מהם הייתן מעדיפות?

(מקורות: crossfitequality, crossfithale, crossfitfms)

כתיבת תגובה