נעלי הרמת משקולות: למה אתה זקוקים לזוג, מה לבדוק ומתי לנעול אותן.

מאמר מאת צ'ט מוריאריה. צ'ט הוא מאמן כוח ומאמן משקולות בריטי רמה 2. צ'ט הוא המייסד ומאמן ראשי בחינוך כוח אשר מתרכז בפיתוח כוח ומיומנות דרך עקרונות מעולם הרמת משקולות אולימפיות וסטרונגמן. הוא מאמין שכוח ומיומנות הם היסוד לביצועים וכושר.

המאמר כתוב בצורת שיחה של מתאמן עם צ'ט בנוגע לנעליים לאימונים.


"צ'ט, אני יכול לבקש את עצתך בנוגע לנעליי הרמת משקולות?"

בוודאי, שאל.

"ובכן, אני די חדש בהרמת משקולות. האם אני זקוק לזוג נעליים כאלה?"

האם אתה מבצע Jerk, Clean ו-Snatch בקביעות?

"כן, בערך בכל שבוע"

אז אתה צריך זוג נעליים כאלה.

"מה רע בנעליים שיש לי עכשיו?"

אסביר זאת כך, תוכל להרים יותר משקל עם נעליים להרמת משקולות.

"באמת?! הכיצד זה?"Olympics+Day+3+Weightlifting+hhndLlv7Txhl

חשבתי שזה יתפוס את תשומת לבך. הנעליים שיש לך עכשיו נועדו לריצה ובתוכן מובנות רפידות כדי לספוג את המגע בכל צעד שאתה עושה. זה מעולה לריצה, אבל לא כל כך להרמת משקולות. אתה זקוק לנעל שתעזור לך להשתמש בכוח שהגוף שלך מייצר כדי להניע את המשקל, מאשר לספוג אותו. ככול שתייצר יותר כוח, כך תוכל להרים יותר משקל. האם זה הגיוני לך עד כה?

"כן, אבל איך הנעליים האלו למעשה עוזרות לי להרים יותר משקל?"

בכמה דרכים פשוטות. ראשית, אם תוכל לייצר יותר כוח דרך הרצפה תוכל להרים את המוט גבוה יותר. אם תוכל להרים את המוט גבוה יותר, יהיה לך סיכוי גבוה יותר להיכנס תחתיו. בנוסף, כאשר אתה מתחת למוט, תוכל לצאת מהסקוואט חזק יותר בידיעה שהנעליים, שהן נקודות המגע שלך עם הרצפה, מעבירות עד כמה כוח שניתן ממה שאתה מייצר מהרצפה, דרך הגוף שלך אל המוט.

"הבנתי, אז אני זקוק למשהו ללא רפידות. מה בנוגע לנעליים האלו שדומות לכפפה לכף הרגל?"

אני אוהב איך שאתה חושב. העובדה שלנעליים האלו יש קצת ואפילו בכלל אין ריפוד זהו צעד בכיוון הנכון, אבל לנעלי הרמת משקולות יש עוד כמה תועלות ניכרות.adistarweightliftingshoes

לנעלי הרמת משקולות יש עקב מוגבה. זהו יתרון גדול מאחר וזה מאפשר לך לבצע סקוואט עמוק דרך הגדלת טווח תנועת הקרסול. זה יעזור לך לשפר גם את התנוחה הכללית כי תמצא את עצמך יושב יותר זקוף. ככל שגופך יהיה זקוף יותר כך הסיכוי שתחזיק את המוט ותשלח אותו לכיוון הנכון – למעלה, גדול יותר! העקב הזה בנוסף יאפשר לך גם להפעיל יותר את מערכת השרירים שלך כדי להרים את המוט למעלה.

נעלי הרמת משקולות בנוסף יותר יציבות מאשר נעליים דמוי כפפה, לא רק מתחת לכף הרגל, אלא גם מסביבה. שוב, זה מוודא שיש לך בסיס אחיד לנחות עליו, לדחוק דרכו ולדחוק ממנו. זה חשוב עבור הביצועים ומניעת פציעות במידה שווה. עד כמה שפחות תיפצע, תוכל להתאמן יותר. ככל שתתאמן יותר, כך תוכל להגדיל את המשקל שתרים!

"זה מגניב! אבל אני רוצה שאוכל להרים כל דבר, בכל זמן נתון. בחיים, אין לי הזדמנות בכל פעם לנעול את נעלי הרמת המשקולות. אז בוודאי הן לא הכי פרקטיות?"

אני מסכים לעיקרון הזה. אבל בחיים, אתה לא קופץ ונוחת עם משקל כבד מעל הראש שלך כמה פעמים ביום במשך שעה-שעתיים. כמו בכל ספורט, חשוב שיהיה לך את הציוד הנכון כדי לשמור על עצמך ולהיות יעיל.

ומה זה פרקטיות בכל אופן? ההגדרה שלי לפרקטיות בהקשר של כושר, זה להיות מותאם לכל משימה. תנועה היא פרקטית אם היא עוזרת לספורטאי לבצע את המשימה, אז נעל פרקטית להרמת משקולות היא זו שתעזור לך להרים משקל!

"צודק. תודה צ'ט. אני אחשוב על כך."


לאחר כמה ימים באופן בלתי נמנע היה לי המשך לשיחה הזו:

"צ'ט, תודה על העצה באותו היום. החלטתי לרכוש זוג נעלי הרמת משקולות."

הגיע הזמן!

"על אילו אתה ממליץ? אהבתי את המראה של הנעליים החדשות שעומדות לצאת."

אין טעם להמתין, פשוט תרכוש זוג. כל זוג. ההבדל הגדול יגיע למעשה מלהרים משקולות עם זוג נעליים נכון ולא מי היצרן שלהן, מה אחרים חושבים, האם הם מהעונה שעברה, העונה הנוכחית, העונה הבאה או איזה צבע הן! אז באמת, אין טעם להמתין לחדשות שיצאו.

"כן, זה נכון. אבל הן נראות ממש מגניבות!"245004_2498_L

אני מבין. אתה צריך להרגיש בטוח בעצמך ומגניב כשאתה נועל אותן. אם אתה בורר בין זוג נעליים הקיימות בשוק, שכנראה יעשו את ההבדל גדול מכל נעל אחרת. זה אומר שלא רק איך ההרגשה של הנעל, אבל כן, בנוסף הצבע, היצרן ומה שעושה לך את זה. עבורי, זה חצי מהתועלת בכל ציוד ספורט. ביטחון עצמי ישחק תפקיד מרכזי בהרמות שלך, במיוחד בהרמת משקולות אולימפיות היכן שמהירות, שימוש בכוח ומחוייבות הם דברים קריטיים. זה בסדר שאתה בורר בין הנעליים הקיימות כיום. אבל מאחר ואלו זוג הנעליים הראשונות שלך, כדאי שתרכוש זוג כמה שיותר מהר.

"בסדר, אני אבדוק את הנושא. על מה אני צריך לשים לב?"

דבר ראשון לגובה העקב. רובן מגיעות עם עקב בגובה של בערך 1.27 ס"מ עד 2.54 ס"מ. דבר שני בדוק את הקשירה והתמיכה. כף הרגל שלך צריכה להרגיש תמיכה בתוך הנעל מכל הכיוונים. נעלי הרמת משקולות גם מאוד מגוונות ברוחבן. נעליים מהיצרנית כגון אדידס, מתאימות יותר לכפות רגליים צרות, היכן שאחרות כגון DoWin מתאימות לכפות רגליים רחבות יותר. למרות שלרובן יהיו שרוכים עד קצה הנעל כדי לעזור להדק את הנעל על כל סוגי כפות הרגליים. חשוב מאוד גם לבחור את המידה הנכונה. אינך רוצה שהרגל תחליק בתוך הנעל. בעיקרון, תרכוש נעליים שהן נוחות, יציבות ותומכות.

כמובן שהנעל חייבת להיות עם בסיס מוצק, למרות שכמה נעליים הייברידיות חדשות מתפשרות בזה קצת כדי לאפשר תנועות נוספות, במיוחד בקדמת הנעל. האם תנעל אותן רק להרמת משקולות או גם לאימוני קרוספיט?

"אני לא בטוח. למה אני אמור לנעול אותן?"

ובכן, אני ממליץ שתנעל בוודאות את נעלי הרמת המשקולות כאשר אתה מבצע הרמות, בכל פעם.

"בסדר, אעשה זאת. שכנעת אותי."inov-8-fastlift-335

בנוסף, תנעל אותן בכל פעם שאתה מבצע סקוואט. בסופו של דבר, זה מסתכם בעובדה שתוכל לבצע יותר סקוואט עם נעלי הרמת משקולות, בשל כל הסיבות שדברנו עליהן. וזה אומר שאתה תתחזק. בנוסף, לעשות סקוואט עם הנעלים האלו ישפיע בצורה ישירה על התנועה, השרירים והטכניקה בהתרוממות מ-Snatch או Clean.

"זה הגיוני. מה בנוגע למשקלים כבדים? דחיקה? Deadlift? במה אתה משתמש?"

זה תלוי בך. אישית אני אוהב לבצע Deadlift בנעלי הרמת משקולות שטוחות. יש להן סוליה דקה ומוצקה, אז עדיין אני מקבל את הכוח המקסימלי דרך הרצפה. בכל אופן, העקב בנעלי הרמת משקולות יכול לתת לך יתרון ב-Deadlift, תלוי בפרופורציה של הגוף שלך. נסה אותן ותראה כיצד זה מרגיש. הכל מסתכם באותה בדיקה. עם איזו נעל תוכל להרים יותר משקל. אותו הדבר תופס לגבי אימון דחיקה, Push Press או Push Jerk.

"תודה. כדאי שאנעל אותן גם ל-WODS של קרוספיט?"

זה תלוי. ברוב ה-WODים לא תבצע רק הרמת משקולות. כנראה תבצע גם ריצה או כל תנועה מהירה אחרת. אז זו שאלה של סדר עדיפויות. האם נעלי הרמת משקולות יעזרו לך יותר מאשר יכשילו אותך? נעלי הקרוספיט שדברנו עליהן, יש להן כאן יתרון גדול, מאחר והן מעוצבות כדי לאפשר לך יותר תנועה, אז כנראה תרגיש איתן טוב יותר לבצע קפיצה על ארגז או דילוגים. תרכוש אותן רק אם אתה מתכוון לנעול אותן גם לאימונים. אם אתה מתכוון לבצע רק הרמת משקולות, לך על נעלי הרמת המשקולות הקלאסיות אשר מעוצבות למטרה זו.pink4-2013

תחשוב על התנועות באימון. נעלי הרמת משקולות בוודאות יעזרו לך בתנועות המבוססות על סקוואט היכן שאתה זקוק ליציבות נוספת, טווח תנועה ו/או תנוחה – Thrusters הם דוגמא מצוינת. השאלה היא, עד כמה תזדקק לעזרה הזו בהשוואה לעד כמה הנעליים האלו יכשילו אותה בשאר האימון? לעיתים לא תוכל לנעול אותן בכלל. לדוגמא, לרוץ איתן זה די קשה. אז אם יש לך אימון שכלול בו ריצה, תצטרך לנעול נעליים רגילות.

אם יש לך את האפשרות, והן לא יהוו בעיה בשאר האימון, אז תנעל אותן. אם הן יאטו אותך בתנועות אחרות, תשקול מה יהיה יעיל יותר וטוב יותר בכללי – היכן אתה זקוק לרוב העזרה.

"בסדר, סבבה. נראה שאנעל אותן להרבה דברים. זה לא יגרום לי להיות תלוי בהן?"

למעשה, זו נקודה טובה. ברגע שתרים איתן משקלים, אפילו מספר פעמים, אתה תרגיש שזו טעות, בכל המובנים, להרים CF_OLY_Lifter_Womens_1725משקלים בלעדיהן. האם הן מפצות על כמה בעיות תנועה? כן! אבל כמו כל ציוד, אם תתעלם מהיסודות, אתה תפתח תלות.

אותו הדבר תופס גם אם אתה משתמש ברצועות לפרק כף היד ולא דואג לחזק את שורש כף היד שלך בלעדיהן, או אם אתה משתמש בחגורה ולא לומד לייצר יציבות בגוף בלעדיה. אם אתה יכול לבצע סקוואט טוב עם נעלי הרמת משקולות אבל הביצוע שלך ב-Air Squat גרוע כאשר אתה יחף, אתה חייב לעבוד על התנועה שלך.

"בסדר. הבנתי. עוד משהו שעלי לדעת?"

כן, תדע שאם תלך בחזרה הביתה, או לאוטובוס או בכלליות תנעל את נעליי הרמת המשקולות לדברים אחרים חוץ מהרמת משקולות, יכאב לי קצת בלב. תתייחס אליהן יפה ובכבוד והן יחזיקו מעמד לזמן רב.

"תודה, צ'ט"

(מקורות breakingmuscle)

One comment

כתיבת תגובה