קרוספיט והרמת משקולות (Weight Lifting)

מי מאתנו העוסקים בקרוספיט לא חווה על בשרו (שריריו) את הבנות Grace, Isabel או בכלל כל WOD שכלול בו סטים של הרמת משקולות?! כולנו מכירים את ההרגשה הזו שהשרירים שלנו דואבים וכואבים, הגוף שלנו זועק לחמצן והרגשת חומצת החלב עומדת בגרון. כולנו מכירים את התחושה שאותם סטים של הרמת המשקולות סוחטים מאתנו את הכוחות.

הדבר עקרוני מאוד (ולא רק) כאשר מדובר בתחרויות שבהן הזמנים חשובים וביצועי הרמת המשקולות יכולים לפגוע  כמתחרים בתוצאות שלכם. אחת הדרכים לכפר על ביצועים נחותים, היא חלוקת הכוחות לאורך התרגיל בצורה נכונה.

מיטיב לעשות זאת הוא ריץ' פרונינג, אלוף משחקי קרוספיט 4 שנים ברציפות ליחידים ופעם אחת בקבוצה (משחקי 2015). שלא תבינו אותי לא נכון, אין הכוונה שהביצועים של פרונינג במשקולות נמוכים. אך, הוא ידע לחלק את הכוחות שלו בצורה המיטבית ביותר ובכך לגבור על שאר המתחרים.

Rich Froning, Central East

Rich Froning, Central East

דרך נוספת לשפר את ביצועי ה WOD שלכם שבהם כלולים הרמת משקולות, היא הטכניקה עצמה. הרמת משקולות הוא ספורט אולימפי עם חוקים רבים. הספורט עצמו מאוד מדוקדק מבחינת התנועות וטכניקה היא דבר חשוב ביותר. על ליקוי בטכניקה נענשים בפסילה.

אני אלך קצת אחורה. כמתאמן קרוספיט מזה 8 חודשים, עברתי את קורס היסודות שבו למדתי את כל התנועות הבסיסיות ואת סוגי הרמת המשקולות. עם הזמן השתפרתי בטכניקה ועליתי במשקלים. למדתי ש-Clean זו לא פקודה לנקות את הבוקס ו-Jerk זו לא קללה. כל זה טוב ויפה עד שמגיעים לאחת הבנות המוזכרות בהתחלה או WOD שכולל בו סטים של הרמת משקולות. מצאתי שכדי שאוכל לסיים את ה WOD בלי אישפוז במיון ו/או הרחק מאחור בקבוצה מבחינת הזמנים, את תרגילי הרמת המשקולות אני לא יכול לבצע ב-RX.

אז נכון, ישנם מתאמנים שחזקים וצעירים ממני שאלו הם פקטורים שיש לקחת בחשבון. אבל לא הסכמתי לקבל זאת כטיעון שגורם לי לסיים את ה WOD באפיסת כוחות מוחלטת ו/או אחרון. יתרה מכך, בשלב כלשהו, הרגשתי שמבחינת המשקלים וה-PR שלי, אני די צועד במקום.

שיתפתי את אלון אנצ'ו  (המאמן שלי) בדילמות והוא המליץ לי להצטרף לאימון הרמת משקולות שמתקיים פעמיים בשבוע בבוקס. הטענה של אלון הייתה:

ככל שהטכניקה שלך תשתפר, כך תוכל להרים משקלים כבדים יותר. ככל שתוכל להרים משקלים כבדים יותר, כך יהיה לך יותר קל ב-WOD.

נכון, כוח הוא פקטור חשוב לא פחות מטכניקה. אבל, אם רוצים לשפר את גודל המשקלים שאתם מרימים מבלי שעדיין שיפרתם את החוזק שלכם, טכניקה היא הפתרון.

הצטרפתי לאימוני הרמת המשקולות והתוצאות לא אחרו להגיע. העליתי את המשקלים שהרמתי בכל תרגיל נתון כמעט ב-20%. אימוני הרמת המשקולות הם אימונים טכניים נטו. אין כאן תחרות על זמן, אין כאן שבירת PRים. האימון עצמו אינו דומה לאימון קרוספיט שהוא אימון אינטנסיבי בזמן קצר. בהשוואה לאימון Metcon למשל, אימון משקולות מתנהל בעצלתיים (אפשר לומר). המאמן דורש לא יותר מ-3 עד 4 חזרות בכל סט. המאמן דורש מנוחה קצרה בין הסטים. לכאורה, נראה שאימון משקולות זה טיול בפארק לעומת איזה Metcon, אך לא כך הדבר.MichelinMan_400x400

בדרך כלל, במהלך ולאחר אימון משקולות, אתם תרגישו היטב את זוקפי הגב שלכם. אתם תרגישו היטב את שרירי הזרועות שלכם. אתם תהיו לא פחות מותשים מאשר אחרי Metcon. אתם תרגישו כמו שנראית בובת מישליין, למרות שלא מחייב שתיראו כך :-). בסופו של יום, אימוני משקולות גם מחזקים אתכם וגם מוסיפים לכם עצמה.

 

 

אימוני הרמת משקולות => טכניקה + עצמה (כוח) => קל יותר ב WODים.

 

לסיכום, המשוואה מאוד פשוטה. אם ברצונכם להצליח יותר ב WODים, אם אתם מרגישים שאינכם מתקדמים מבחינת משקלים, אם אתם רוצים להוסיף לעצמכם עצמה וכוח, אימוני הרמת משקולות זהו מקום טוב לבקר בו והרבה 🙂